30 RON reducere la comenzile de peste 199 RON ☀
0zile :00ore:00min:00sec
Vouchere Reduceri Pachete Magazine

Secretul sanatatii si longevitatii japonezilor

Secretul sanatatii si longevitatii japonezilor
     

Stiati ca obezitatea ii afecteaza pe mai putin de 4% din japonezi, fata de 10% pe europeni si aproape 30% pe americani?

Secretul japonezilor: alimentatia sanatoasa.

 

Aici, in Japonia, sau Tara Soarelui Rasare cum i se mai spune, oamenii traiesc mult, Japonia numara peste 20000 de centenari, detinand recordul absolut de longevivi. Asta pentru ca alimentatia lor este, pe cat de simpla, pe atat de complexa.

Hrana specifica, sanatoasa, rafinata, il cucereste si pe cel mai pretentios gurmandd, este cel mai bun aliat al siluetei si nu in ultimul rand, ajuta la prevenirea unora dintre cele mai grave boli cu care se confrunta umanitatea. Un lucru demn de invidiat in Japonia: speranta de viata medie este de 78 de ani la barbati si nu mai putin de 85 de ani in randul femeilor, mai bine zis cu peste un deceniu daca ne raportam la Romania.

Problema obezitatii (implicit a bolilor legate de aceasta) este aproape inexistenta printre cetatenii arhipelagului, dar bineinteles fara a-i include pe celebrii luptatori sumotori, care fac eforturi uriase pentru a-si spori masa trupului.

Incidenta bolilor cardiovasculare, a cancerului, mai ales a celui de san si prostata, este de patru ori mai mica in Japonia deat in alte tari industrializate? De ce oare?

Pe de o parte pentru ca aici, persoanele in varsta sunt extrem de bine tratate, poate chiar venerate, ingrijirea lor de catre rude sau apropiati fiind un adevarat cult.

Pe de alta parte, pentru ca atentia care se acorda mesei este uriasa, lucru perfect justificat, tinand seama ca in cultura nipona, alimentatia sanatoasa si sanatatea sunt strans legate.
Spre deosebire de Europa unde oamenii prefera mancarea care satura, in Japonia, fara a se face rabat de la arome si gusturi, predomina alimentele care ajuta la pastrarea sanatatii.

Sortimente de mancaruri usoare

Pentru a evita senzatia de prea plin, balonarea si alte probleme ce tin de digestie, pricinuite de ingerarea unor cantitati mari de alimente greu de digerat, cand se ridica de la masa, japonezii sunt satui desi mananca atat cat de cade bine. Acest obicei se leaga de perceptia fina a senzatiei de satietate, care le permite sa se opreasca din mancat inainte de a se simti ultraplini. Rezultatul: un aport caloric cu mult inferior fata de cel al europenilor sau americanilor. Iar acest lucru nu poate fi decat benefic pentru sanatate.

Sfat: Ajustati cantitatea de alimente in functie de cerintele organismului. Ca sa reusiti, trebuie sa invatati sa recunoasteti semnalele foamei, sa faceti distinctia dintre necesitate si pofta si mai ales sa acordati suficient timp mesei. Daca ne hranim in graba, mancam mai mult fara a fi necesar, deoarece senzatia de satietate se instaleaza la aproximativ un sfert de ora de la prima imbucatura.

Optati pentru legume si fructe

Vegetalele sunt omniprezente in regimul alimentar al japonezilor. Fructele si legumele sunt satioase si furnizeaza organismului nutrienti foarte importanti (vitamine, minerale, fibre si polifenoli). Cel mai adesea, sunt supuse unei prelucrari la cald foarte reduse, fiind fierte numai cateva minute.

Bucataria japoneza include legume occidentale si asiatice: dovleceii, vinetele, rosiile, cartofii sau napii se combina foarte bine cu varza chinezeasca, mugurii de bambus si radacinile de lotus. Ierburile aromatice, bogate si ele in antioxidanti, sunt si ele nelipsite, fiind apreciate atat pentru savoarea, cat si pentru calitatile lor curative deosebite.

Sfat: Incepeti intotdeauna u o supa fara carne sau cateva felii de legume crude. Astfel, valoarea energetica totala a dejunului va scadea considerabil. Legumele, datorita continutului sporit de fibre, prezinta avantajul ca satura repede, furnizand organismului un  numar minim de calorii si maxim de nutrienti.

Soia sub toate formele

Aliment de baza in gastronomia japoneza, soia este o leguminoasa care se folosetse proaspata, cel mai adesea adaugata in salate sau ca garnitura.  Planta contine izoflavonoide, estrogen vegetal, care interfereaza pozitiv cu hormonii fiziologii. Un consum ridicat de soia reduce substantial riscul cancerului la san, de endometru si de prostata. Mancand consecvent soia, femeile aflate la menopauza scad intesitatea simptomelor caracteristice.

Sfat: Doza de soia pe care nu trebuie sa o depasiti zilnic este de un miligram pe kilogram corp. De aceasta recomandare trebuie sa tina cont mai ales femeile cu antecedente, personale sau familiale, de cancer la san.

Grasimi de calitate

Carne, branzeturi si produse lactate in cantitati limitate, fara unt sau smantana. Regimul traditional japonez implica consumul unor cantitati mici de grasimi saturate. Lipidele care provin in mare parte din peste si uleiuri vegetale sunt in numar foarte mic si de o calitate excelenta. La gatit, japonezii utilizeaza ulei de rapita care contine proportii iddeale de omega-3 si omega-6.

Sfat: uleiul de rapita este mai sanatos netratat termic. Numai o lingura furnizeaza jumatate din nevoile zilnice de omega-3.

Nelipsitul orez

Orezul, sub toate formele, face parte integranta din feicare masa a japonezilor. In plan dieteti, furnizeaza glucide complexe, care asigura energia necesara, fara insa a incarca organismul si cu lipide. Orezul nipon se asezoneaza cu cateva picaturi de sos de soia.

Sfat:
Orezul se poate inlocui din cand in cand cu cereale (grau, secara, ovaz) si leguminoase (mazare, linte, fasole alba). Avantaj: reduc cresterile bruste ale nivelului insulinei in sange.

Ceaiul verde, un must have!

Acest tip de ceai se numara printre cele mai populare bauturi in Japonia. Se distinge prin incomparabila bogatie de antioxidanti care franeaza procesul imbatranirii. Foarte diuretic, dreneaza toxinele din corp.

Sfat: Ceaiul verde se gaseste de cumparat in toate formele si se poate consuma in cantitati nelimitate.

Peste fara masura!

In dieta japoneza, proteinele sunt furnizate aproape in intregime de carnea din peste. De altfel, in Tokyo se gaseste cea mai mare piata de peste din lume: mai mult de trei mii de varietati sunt prezentate pe tarabe. Tonul, somonul, macroul, dorada sunt cele mai cautate.

Avand putine calorii, bogat in proteine de cea mai buna calitate, pestele furnizeaza acizi din familia omega-3, excelenti pentru sanatate si moral. In egala masura, constituie o formidabila sursa de minerale si vitamine.

Sfat: Crud sau sub forma de sushi, fiert la aburi sau prajjit pe gratar, pestele se preteaza la orice preparare. Pentr a largi paleta de gusturi puteti adauga in meniu creveti, icre proaspete, moluste sau bucati de crab, toate sarace in grasimi saturate.

Dieta si fitness - Articole cu si despre produse si tratamente naturiste

Articole precedente

Ce trebuie sa stim despre autism?

Aboneaza-te la newsletter