Se spune că frumuseÈ›ea e în ochii privitorului. Și e adevărat, în societatea actuală, normele de frumuseÈ›e sunt cât se poate de diverse È™i de subiective. Standardele s-au modificat odată cu anii, iar acum noÈ›iunea de diversitate poate fi mai degrabă o nouă sursă de confuzie, decât una de acceptare.
Ce e mișcarea Body Positivity?
RelaÈ›ia noastră complicată cu mâncarea ne-a condus prin nenumărate sfaturi alimentare, diete È™i schimbări culturale de-a lungul deceniilor. Pe fondul unei culturi a programelor de slăbire din anii 90, o organizaÈ›ie numită The Body Positive Movement a fost fondată, în 1996, de către Connie Sobczac. Ideea era una revoluÈ›ionară, deoarece promova iubirea de sine È™i acceptarea, spre deosebire de ruÈ™inea È™i restricÈ›iile alimentare specifice trecutului.
Ani de zile, miÈ™carea a rămas minoritară, până prin 2015, când a ajuns în latura mainstream È™i a izbucnit pe blogosferă È™i reÈ›ele de socializare, cu hashtag-ul #BoPo. Promovând stiluri de viață sănătoase în mod tradiÈ›ional, acest hashtag È™i mesaj au fost adoptate rapid de companiile care doreau să îÈ™i apropie consumatori diverÈ™i. Dar oare mesajul original al miÈ™cării Body Positivity a fost în timp distorsionat de marketing È™i media? Este „miÈ™carea pozitivă” atât de pozitivă pe cât sugerează?
Vitamix a încercat prin argumentele pro È™i contra ce urmează să trateze toate aspectele È™i să aducă un plus de lumină, într-un mod cât se poate de obiectiv, asupra unei idei subiective, prin definiÈ›ie:
PRO Body Positivity
+ Schimbarea stereotipului și a ideilor preconcepute
Odată cu o creÈ™tere îngrijorătoare a ratei de obezitate la nivel mondial, discriminările legate de greutate au devenit tot mai evidente. Supraponderabilitatea a devenit un simbol de lene, igienă precară È™i stimă de sine. Studiile au descoperit, de asemenea, că majoritatea oamenilor leagă excesul de greutate cu aceste stereotipuri nedorite È™i că angajatorii consideră persoanele obeze candidaÈ›i nepotriviÈ›i pentru multe locuri de muncă.
Inspirând oamenii să se concentreze pe sănătate, mai degrabă decât pe standarde de frumuseÈ›e, miÈ™carea Body Positivity foloseÈ™te un limbaj care înlătură stereotipurile, creând o societate mai incluzivă. MiÈ™carea separă greutatea de sănătate, È™i imaginea corpului de stima de sine, recunoaÈ™te stigmatizarea din jurul diferitelor tipuri de corp ce ne îngreunează ca societate È™i încearcă să-l modifice în bine.
+ Tragerea la răspundere a industriei modei
Succesul Body Positivity a ajuns dincolo de lumea sănătății È™i a ajuns la modă. Aceasta înseamnă că următoarea generaÈ›ie de femei va fi crescută înconjurată de imagini identificabile È™i de acceptare de sine. MiÈ™carea a început să schimbe la nivel macro – mai întâi cu adăugarea unor manechine cu dimensiuni realiste sau plus size în vitrinele magazinelor mici, tip boutique – iar mai apoi a luat pe sus mainstreamul, ajungând până pe cele mai mari scene ale show-urilor de modă, prin intermediul modelelor supraponderale, cu Vitiligo, Sindrom Down sau în scaun cu rotile. Întreaga noÈ›iune de Body Positivity a căpătat un ecou fantastic din public: „reprezentaÈ›i-ne, suntem oamenii voÈ™tri” È™i nume mari precum Nike sau Dove au început, de asemenea, să îmbrățiÈ™eze BoPo, într-un mod sănătos. De asemenea, miÈ™carea a reuÈ™it să scoată editarea foto È™i video exagerată din marile publicaÈ›ii, înlăturând utilizarea Photoshop/ Airbrush pentru a distorsiona esenÈ›ial imaginea È™i aducând modelele mai aproape de caracteristicile „omului normal”. Body Positivity a schimbat radical datele în industria modei, È™i asta e probabil cea mai sănătoasă consecință, pe termen lung.
+ Sport pentru toți
Pentru persoanele care s-au luptat dintotdeauna cu probleme de greutate, È™i care nu s-au simÈ›it niciodată suficient de încrezătoare, confortabile sau energice pentru a face exerciÈ›ii, miÈ™carea Body Positivity a creat un spaÈ›iu sigur, calm È™i incluziv pentru practicarea sportului, care îmbrățiÈ™ează toate tipurile de corp. Curvy Yoga, de exemplu, încurajează acceptarea de sine, practicând ceea ce predică. ÎmbrățiÈ™ează È™i încurajează siluetele mai pline, eliminând presiunile sociale È™i facilitând miÈ™carea. Aceasta este doar o formă de exerciÈ›iu care atenuează simptomele depresiei, fiind blând È™i eficient cu mintea È™i corpul, pentru care să îi fim recunoscători miÈ™cării BoPo.
Aspecte negative Body Positivity
- Mișcare deturnată drept instrument de manipulare
BoPo este visul de rebranding pe care industria dietei îl aÈ™tepta. În anii 90, americanii cheltuiau 30 de miliarde de dolari pe pastile È™i programe de slăbit. În loc să remedieze epidemia de creÈ™tere în greutate, să dezvolte practice sănătoase de alimentaÈ›ie È™i miÈ™care, industria alimentară È™i-a dezvoltat o reputaÈ›ie din a valorifica disperarea consumatorilor supraponderali. Acest lucru s-a schimbat atunci când BoPo a ajuns în mainstream; companiile care doreau să se distanÈ›eze de modurile trecute de abordare È™i să reia legătura cu „omul obiÈ™nuit” au redevenit relevante prin BoPo. Cu toate acestea, odată ajunse în mainstream, corpurile reale celebrate de miÈ™carea originală au fost înlocuite cu modele „plus sized”. În zilele noastre, „corpul ideal” rămâne totuÈ™i de neatins celor mai mulÈ›i dintre cei care luptă pentru „noul perfect”. Într-o miÈ™care care a celebrat cândva toate corpurile È™i toate culorile, hashtag-ul #BoPo a răsturnat stereotipurile, însă acum a ajuns să însoÈ›ească aproape exclusiv o formă antitetică standardelor anterioare de frumuseÈ›e. În definitiv, a schimbat extrema. Până când miÈ™carea nu va scăpa de manipularea industriilor È™i de aceste extreme, nu va putea reveni niciodată la varianta sănătoasă, de bază – iar hashtagul #celebrateallwomen va fi doar un vis!
- „Păcălirea” standardului – o alternativă periculoasă a stimei de sine
Într-o societate în care creÈ™terea în greutate este văzută ca o problemă de sănătate, atât pentru bărbaÈ›i, cât È™i pentru femei, nu ar trebui să ne găsim motive în plus de a ne întoarce faÈ›a (È™i totodată atenÈ›ia) de la acest aspect. Suntem destul de buni la a fugi de concluzii inconfortabile, iar asta È™i fără ca firmele de îmbrăcăminte sau miÈ™carea BoPo să justifice mărimile nesănătoase.
De exemplu, mărimea medie a rochiei americane – 14 – este de fapt marcată în Marea Britanie È™i Australia ca fiind 16. MulÈ›i mari producători de haine au ales să îÈ™i facă însă toate mărimile mai permisive, la nivel mondial. Prin schimbarea etichetelor, companiile se asigură că ne încadrează „în norme”, È™i ne hrănesc ego-urile determinate de „standardul de frumuseÈ›e”, mai degrabă decât de realitatea în care ne aflăm – È™i care ar trebui să ne facă mai conÈ™tienÈ›i cu privire la riscurile pentru sănătate.
- Trupul ca punct de focus și semnalele mixte
BoPo s-a transformat, până la urmă, într-un alt motiv pentru care corpurile noastre sunt în centrul unei discuÈ›ii societale. RelaÈ›ia noastră cu corpurile noastre nu ar trebui să fie un discurs public, deoarece este mai greu pentru indivizi să-È™i găsească propriul echilibru cu imaginea de sine È™i sănătatea lor, când trebuie încontinuu să le „justifice” altcuiva. Presiunea de a ne iubi corpul a înlocuit presiunea de a ne perfecÈ›iona corpul.
Te iubeÈ™ti suficient? IubeÈ™te-te, mănâncă gogoaÈ™a! IubeÈ™te-te, nu mânca gogoÈ™i! Neutralitatea corpului este singura modalitate prin care putem schimba mentalitatea oamenilor. Atâta timp cât corpurile noastre sunt constant în centrul atenÈ›iei, indiferent de care parte a îndemnului, ne vom simÈ›i mereu vulnerabili È™i nesiguri.
Concluzia: de la celebrarea diversității, până la încurajarea sănătății fizice È™i mentale, indiferent de forma corpului, miÈ™carea Body Positivity îi inspiră pe mulÈ›i – iar pentru asta, nu putem fi decât recunoscători.
Cu toate acestea, industria alimentară È™i multe branduri vestimentare au găsit variante de a valorifica această inspiraÈ›ie È™i ne distorsionează, încă o dată, imaginea de sine. Rămâne să vedem dacă, până la urmă, BoPo va reprezenta următorul nivel de iubire de sine sau un instrument eficient în a ne distrage atenÈ›ia de la obiectivele personale de sănătate.
Tu ce părere ai despre parcursul mișcării și cum crezi că se va sedimenta impactul său pe viitor?
Dacă petreci mult timp afară, sunt È™anse să fi auzit cât de important este să foloseÈ™tie protecÈ›ie solară. DeÈ™i este mult mai bine să
Parabenii sunt folosiÈ›i de obicei ca È™i conservanÈ›i în produsele cosmetice. Mai jos îÈ›i vom răspunde la niÈ™te întrebări pe ca
Când vine vorba de È™ampon, în fiecare magazin există rafturi pline cu produse diferite din care puteÈ›i să alegeÈ›i. Având î
DeÈ™i îmbătrânirea este inevitabilă, unora dintre noi ne este greu să facem față schimbărilor care vin odată cu trecerea anilor. C
Și femeile pot rămâne uneori în pană de idei, nu-i aÈ™a? Vitamix vine în sprijinul vostru cu câteva modalități practice È
Ziua Femeii se apropie cu pași repezi, și sigur nu vrei să te găsească nepregătit! La destul de scurt timp după sărbătorile de iarnă