Toți părinții își doresc ca copiii lor să aibă succes în viață - și prin succes, ne referim nu doar la un loc de muncă și un venit bun, ci și la a fi fericiți. Și toți părinții se întreabă cum pot face acest lucru să se întâmple.
Potrivit Centrului pentru Dezvoltarea Copilului de la Harvard, succesul în viață ține mai puțin de note și activități extracurriculare și mai mult despre un set de bază de abilități care îi ajută pe oameni să treacă prin provocările inevitabile ale vieții. Toate aceste abilități se încadrează în ceea ce numim abilități ale funcției executive, pe care le folosim pentru autoreglare. Majoritatea oamenilor care au succes și sunt fericiți în viață au astfel de abilități puternice.
Care sunt cele mai importante astfel de 5 abilități de bază?
Deși acestea sunt abilități pe care copiii (și adulții) le pot învăța și le perfecționează de-a lungul vieții, există două perioade de timp care sunt deosebit de importante: copilăria timpurie (vârste cuprinse între 3 și 5 ani) și adolescența/adultul timpuriu (vârste între 13 și 26 de ani). În aceste ferestre de oportunitate, învățarea și utilizarea acestor abilități pot ajuta copiii să se pregătească pentru succes. În această postare, vom vorbi despre a doua fereastră - cea a adolescenței.
Vitamix oferă câteva sugestii valoroase pentru părinții care se întreabă cum să își ajute copiii să le perfecționeze în mod eficient:
1. Planificarea
Când copiii sunt mici, este firesc ca părinții să facă mare parte din planificare pentru ei. Însă, pe măsură ce copiii devin adolescenți, trebuie să învețe să o facă singuri.
Evită microgestionarea vieții adolescentului. În schimb, stabilește câteva reguli de bază - unele simple, cum ar fi: să își facă temele, să se odihnească suficient (7-8 ore de somn) și să practice activități fizice regulate (joacă, sporturi de grup). Este posibil să aveți și alte reguli de bază, cum ar fi participarea la mesele în familie sau la alte evenimente din familie. Dincolo de asta, însă, lasă-l pe adolescentul tău să-și dea seama cum să facă fiecare lucru în parte. Nu interveni decât dacă regulile de bază sunt în mod clar încălcate în mod constant.
Atunci când adolescenții au proiecte pe termen lung, cum ar fi un proiect de cercetare sau aplicații la facultate, stați și discutați cu ei despre cum doresc să le realizeze. Lasă-i să vină cu idei înainte de a i le oferi tu!
Implicați-vă adolescenții în planificarea activităților de familie sau a vacanțelor, în renovarea casei sau în alte proiecte. Lăsați-i să ia unele dintre decizii (chiar dacă nu sunteți întotdeauna de acord).
2. Concentrarea
Explozia utilizării dispozitivelor a cauzat tot felul de probleme de concentrare pentru persoane de toate vârstele. Atracția față de acestea ne fac pe toți să ne concentrăm cu greu pe sarcini mai puțin stimulante - așa că acum, mai mult ca niciodată, este important să vorbiți despre modul în care rețelele sociale și internetul pot interfera cu viața de zi cu zi (și cu temele) și să încurajezi adolescenții din familie să vină cu strategii pentru a gestiona echilibrul între activități.
Încurajează activitățile practice care nu implică ecrane, cum ar fi gătitul, coacerea, construirea de lucruri, cusutul, croșetatul, desenul, pictura sau grădinăritul, mesele în familie fără dispozitive. .
3. Autocontrol
Este esențial să devenim conștienți de modul în care răspundem, în mod natural, anumitor stimuli și situații - mai ales neprevăzute. Cum reacționezi la furie și frustrare? Uneori, și noi întâmpinăm dificultăți în gestionarea sentimentelor neplăcute. Amintiți-vă că copiii noștri acordă întotdeauna mai multă atenție la ceea ce facem decât la ceea ce spunem. Pentru a-ți ajuta adolescentul să învețe autocontrolul, poți:
· Vorbi deschis despre sentimente și despre strategii pentru gestionarea sentimentelor puternice - cum ar fi respirația adâncă, privirea obiectivă a situației, moduri nevinovate de descărcare a furiei etc.
· Discută sincer, după orice supărare, odată ce toată lumea s-a calmat. Ce ar fi putut face diferit adolescentul tău? Ce ar putea face data viitoare? Încurajează-l să identifice problemele și să găsească soluții!
· Vorbiți despre modul în care comportamentul lui/ lor îi afectează pe ceilalți și de ce este important să aveți în vedere acest lucru (o practică care învață și conștientizarea).
4. Conștientizarea
Adolescenții pot fi foarte conștienți, dar mai ales de propria lor lume. Ajutați-i să învețe să vadă dincolo de asta.
Ca părinte, vorbește deschis despre evenimente și știri curente, care au impact direct sau indirect asupra vieții voastre. În special, vorbiți despre modul în care acestea afectează oamenii și despre modul în care diferiți oameni pot vedea diferit lucrurile.
Mergeți în locuri diverse cu adolescentul din familie – chiar și o plimbare în pădure sau o vizită într-un oraș din apropiere le poate oferi oportunități de a privi în jur și de a vedea lucruri pe care altfel le-ar putea rata.
Alăturați-vă activităților de serviciu comunitar ca familie - arată-le adolescenților cum pot face diferența, prin acțiuni mici, oferind exemple pozitive de implicare.
Oferiți ritualuri de obicei sănătos, cum ar fi la cina zilnică în familie, unde toți să aibă șansa de a vorbi, într-un spațiu sigur, despre ziua lor - cu bune și mai puțin bune.
5. Flexibilitate
Viața se schimbă zilnic, iar adolescenții trebuie să se poată adapta. Nu fi prea rigid în ceea ce privește programul adolescenților. Ajută-i să prioritizeze și descoperiți împreună ce lucruri pot fi ratate sau amânate - și ce se întâmplă, drept consecință.
Încurajează o oarecare spontaneitate. Găsiți împreună echilibrul între rutină și imprevizibilitate.
Fii un model de urmat. Fii tu însuți spontan - și nu te supăra prea mult atunci când planurile se schimbă. Faceți noi planuri, adaptați-vă din mers.
Desigur, de fiecare dată când îi lași pe adolescentul tău să facă ceva pe cont propriu, există o șansă rezonabilă ca acesta să eșueze. Rezistă impulsului imediat de a-i sări în ajutor și a face lucrurile în locul lui.
Deși este important să îl sprijini (acum și pentru tot restul vieții), uneori adolescenții trebuie să eșueze pentru a învăța. Oferă-le șansa să-și dea seama singuri unde au greșit și ce necesită calibrare, înainte de a le oferi ajutor.
Lasă-i să te surprindă și bucură-te de rezultatele lor!