Cafeaua: cercetarile stintifice referitoare le beneficiile asupra sanatatii

Cafeaua: cercetarile stintifice referitoare le beneficiile asupra sanatatii
     

Media cultiva ideea ca mai multe cesti de cafea zilnic sunt benefice sanatatii. Se spune ca cafeaua poate preveni orice, de la boli hepatice si cancer, pana la dementa si scleroza multipla. in plus, se spune ca ne ajuta sa traim mai mult.

Cafeaua contine un amestec complex de molecule, incluzand cofeina, antioxidantii si substantele cancerigene. Cu toate astea, exista si studii mai prudente. Acestea tind sa raporteze cu privire la riscurile consumului de cafeina, in special la copii si tineri, la mamele insarcinate si care alapteaza si la persoanele care au o sanatate mai precara.

Cat de multa cafeina consumam?

Cofeina apare in mod natural in frunzele de ceai, boabele de cafea si boabele de cacao. Cafeina sintetica este, de asemenea, adaugata la alte bauturi, la unele produse alimentare si la anumite medicamente.

Cantitatea de cafeina din cafea depinde de tipul de cafea utilizat si de modul in care a fost preparata. O ceasca de cafea de 200 de grame contine intre 95 si 165 de miligrame de cofeina, in timp ce un espresso contine intre 47 si 64 de miligrame.

in Statele Unite, 89% dintre adulti consuma cofeina - in cea mai mare parte sub forma de cafea, ceai si bauturi racoritoare. Barbatii consuma putin mai mult cafeina (in medie, 240 de miligrame pe zi) decat femeile (care beau, in medie, 183 miligrame pe zi). Bauturile energizante reprezinta doar o mica parte din consumul de cafeina, dar consumul lor a crescut semnificativ intre 2001 si 2010.

Copiii cu varsta sub 12 ani au avut tendinta de a consuma cofeina sub forma de ceai, sifon si produse lactate aromate, in timp ce copiii mai mari consumau mai ales cafea.

 Ce se intampla in corpul nostru?

Cafeaua contine o colectie remarcabil de complexa de molecule. Principalul dintre ele este, desigur, cofeina, stimulantul sistemului nervos central (CNS), care ne ajuta pe multi dintre noi sa ne trezim dimineata si sa trecem peste zilele mai extenuante.

Dar exista si alte substante antioxidante care ajuta la eliminarea radicalilor liberi din celulele noastre si la activarea reparatiei ADN precum si la moleculele anti-mutagene care impiedica aparitia mutatiilor de ADN care cauzeaza cancer. Cu toate acestea nu toate stirile sunt bune: cafeaua contine, de asemenea, substante cancerigene.

Ce se intampla cu cafeina? Cofeina se extinde in tot corpul dupa ce este preluata in intestin. Este nevoie de un timp destul de lung pentru a fi metabolizat, ceea ce inseamna ca este prezent in corpul nostru timp de ceva timp dupa ce il consumam. Modul in care metabolizam cofeina depinde de varsta noastra. Timpul de injumatatire - adica timpul necesar pentru a distruge jumatate din cofeina din sistemul nostru - la adulti se estimeaza a fi intre 3 si 7 ore.

Dar la nou-nascuti acest lucru este mult mai mare, numerele fiind citate intre 65 si 130 de ore. Enzimele care distrug cofeina sunt, de asemenea, responsabile pentru distrugerea steroizilor. La femei, se crede ca contraceptivele orale dubleaza timpul de injumatatire a cofeinei din organism. La femeile gravide, cofeina ramane, de asemenea, in organism un timp semnificativ mai mare.

Ce se intampla cu celelalte molecule din cafea? Principalele molecule antioxidante si aromatizante din cafea sunt acizi clorogeni. Acestea se regasesc si in mere, pere si alte fructe, precum si in legume si plante. Acestea sunt absorbite in intestin si metabolizate partial de microbii intestinului nostru. Acum ei sunt capabili sa-si exercite puternicul efect antioxidant asupra unei game de celule.

Beneficiile de sanatate ale cafelei au fost atribuite atat cofeinei, cat si celorlalte molecule antioxidante din bautura. Dar care sunt dovezile stiintifice care stau la baza acestor afirmatii?

Interesant, cafeaua decafeinizata are la fel de multe beneficii pentru sanatate ca si cafeaua obisnuita. Savantii au aratat ca la soareci atat cafeaua cu cafeina, cat si cea fara cafeina au prezentat efecte anti-imbatranire semnificative.

Un studiu recent a comparat efectul cafelei si cafeinei din alte surse asupra lungimii telomerilor, care sunt capacele care protejeaza capetele cromozomilor in timpul diviziunii celulare. Telomerele sunt folosite ca masura de imbatranire; structurile devin mai scurte atunci cand celulele imbatranesc.

Scaderea telomerilor este asociata cu un risc mai mare de deces.

Deasemenea si cofeina in sine are legatura cu potentialele beneficii pentru sanatate. Cercetatorii au demonstrat recent ca cofeina poate creste nivelul unei enzime care poate preveni boala Alzheimer. Alte cercetari au reliefat proprietatile antiinflamatorii ale cofeinei si ale metabolitilor acesteia. Adultii mai in varsta care au avut niveluri de inflamatie mai scazute, au fost mai sanatosi si au prezentat  niveluri de metaboliti ai cofeinei in sange, semnificativ mai mari .

Daca cafeaua este buna pentru noi, nu ar trebui sa o bea toata lumea?

Consumul de cafeina este considerat sigur pentru majoritatea consumatorilor, dar nu pentru toti. Grupurile cele mai expuse riscului potentialelor efecte negative din consumul de cafeina includ, gravidele si femeile care alapteaza, copiii si adolescentii si pacientii cu afectiuni cardiovasculare.

O revizuire cuprinzatoare publicata recent in Frontiers in Psychiatry a examinat efectele adverse ale cofeinei in aceste grupuri.

La gravide consumul de cafeina mai mare de 400 de miligrame pe zi a fost asociat cu un risc crescut de avort spontan de 11%. Totodata femeile care au consumat cofeina in sarcina au prezentat un risc mai mare de a naste un copil cu o greutate mica la nastere.

Dar a existat o discrepanta intre nivelurile  raportate de diferite studii, variind de la 50 de miligrame pe zi la 300 miligrame pe zi, inainte ca acest efect sa fie vazut. 

Atunci cand mamele care alapteaza, consuma cafea, o parte din cafeina este transmisa copilului prin laptele matern. intrucat metabolismul cofeinei este mult mai lent la copii decat la adulti, chiar si cantitati mici de cofeina mici pot avea efecte semnificative asupra copilului. Cu toate acestea, studiile nu sunt concludente.

Unele studii au indicat o crestere a iritabilitatii la copii, mai ales cand mamele consumau cantitati foarte mari de cafea, cum ar fi 10 cesti sau mai mult pe zi. Cercetarea privind alte rezultate in copilarie, cum ar fi IQ si obezitatea infantila, a fost in mare masura neconcludenta, deoarece exista rapoarte contradictorii.

comments powered by Disqus

Sanatate - Articole cu si despre produse si tratamente naturiste

Ne poate proteja soarele impotriva atacului de cord si a accidentului vascular cerebral?
Ne poate proteja soarele impotriva atacului de cord si a accidentului vascular cerebral?

Noua cercetare efectuata de universitatile din Southampton si Edinburgh in Marea Britanie si publicata in Journal of Investigative Dermatology sugerea

Zece beneficii ale uleiului de vitamina E
Zece beneficii ale uleiului de vitamina E

Vitamina E nu este o singura vitamina, ci mai degraba un grup de vitamine solubile in grasimi cu efecte antioxidante. Antioxidantii lupta impotriva r

De ce avem nevoie de vitamina B3 sau de niacina?
De ce avem nevoie de vitamina B3 sau de niacina?

Vitamina B3, cunoscuta si sub denumirea de niacina, este una dintre cele opt vitamine B. Ea joaca un rol in transformarea alimentelor pe care le consu

Comanda
L-V intre 9-17
0365-430.166
Transport GRATUIT
la comenzi peste 150 Lei

Produsul lunii